Inwestycja w nowe opony jest wymagana nie tylko wtedy, gdy złapiemy gumę bądź nadchodzi sezon wymiany opon z zimowych na letnie. Powodów, dla których ogumienie warto wymienić jest znacznie więcej.

1. Uszkodzone

Bezwzględnie nabycie nowych opon należy mieć na względzie w przypadku dostrzeżenia poważnych uszkodzeń dotychczas zamontowanego w aucie ogumienia. W opinii ekspertów z dziedziny motoryzacji, jeżeli doszło do niewielkich uszczerbków, do tej pory służące nam opony da się poddać naprawie. Jest to z pewnością mniejszy wydatek niż zakup zupełnie nowych modeli, ale o tym czy stan akurat naszej opony kwalifikuje się do ewentualnych reperacji powinni zadecydować specjaliści po dokładnym obejrzeniu ogumienia. Na oponach nie warto oszczędzać, bowiem przesądzają one nie tylko o komforcie jazdy oraz płynności przemieszczania się pojazdu, ale przede wszystkim o naszym bezpieczeństwie. Jeżeli opona została przebita na tyle, że naruszone zostały jej elementy wewnętrzne, niestety nie obejdzie się bez montażu całkiem nowego ogumienia.

2. Przestarzałe

Zaplanować w domowym budżecie wydatek na nowe opony trzeba również wtedy, gdy na obecnym ogumieniu widoczne są już wyraźne oznaki starzenia się. W zasadzie nie chodzi o to, aby wymieniać opony, kiedy minie określony okres ich posiadania. Nie trzymajmy się sztywno ram czasowych, lecz obserwujmy kondycję ogumienia. Niesamowicie istotnym czynnikiem, często przesądzającym o tym, że stosunkowo niedawno nabyte ogumienie musi zostać wymienione jest chociażby jego nieodpowiednie magazynowanie. Niezabezpieczenie opon przed uszkodzeniami mechanicznymi, nawet często przypadkowymi czy nieświadomymi, wynikającymi ze składowania ogumienia w garażu czy pomieszczeniu gospodarczym w towarzystwie sterty innych przedmiotów, w tym ostrych narzędzi oraz sprzętów może doprowadzić do przetarć, przecięć czy zniekształceń opon. Dlatego tak ważne jest, aby znaleźć dla ogumienia stosowne miejsce oraz odpowiednio je osłonić na czas składowania, chroniąc tym samym przed kurzeniem się, zarysowaniami, pęknięciami czy wszelkiego typu deformacjami. Co więcej, nie zapominajmy że na przestarzałość opon duży wpływ mają również niekorzystne warunki pogodowe, prędkość jazdy, konserwacja bądź wręcz odwrotnie – jej brak.

3. Zużyte

Ogumienie się nie tylko niszczy się pod wpływem szeregu rozmaitych czynników na nie oddziałujących ale także zużywa, co jest naturalnym rezultatem systematycznej eksploatacji opon. Warto o tym pamiętać, regularnie kontrolując co jakiś czas wskaźnik zużycia opony. Zgodnie z zaleceniami specjalistów, minimalna dopuszczalna wysokość bieżnika to 1,6 mm. Konieczne jest zwrócenie uwagi na to, aby nie więcej niż 5 mm wynosiła różnica między głębokością rowków dwóch opon znajdujących się na wspólnej osi.

4. Niejednakowe

Wymóg wymiany opon jest też w sytuacji, gdy ogumienie jest nierównomiernie zużyte lub kiedy doszło do jego nadmiernego zużycia. By to sprawdzić i mieć świadomość, że w takim stanie są nasze opony, niezbędne okazuje się wyżej wspomniane kontrolowanie wskaźnika zużycia bieżnika. Często przyczyna nienaturalnego zużycia bieżnika, zwłaszcza po bokach czy na środku, jest głębsza - usterka skrzyni biegów, problem z zawieszeniem czy wyważeniem. Niekiedy winne jest także niewłaściwe ciśnienie.